JALKOJEN FYSIOTERAPIASTA HYÖTYÄ KOKO KEHOLLE

Luotu:04.09.2019

Foot_anatomy.jpg
Jalat kantavat kehoamme ja otamme jaloillamme päivittäin tuhansia askelia, joten jalkojen hyvinvoinnilla on suuri merkitys koko kehon hyvinvoinnille. Erilaisia jalkaongelmia on kuitenkin ihmisillä niin paljon, että fysioterapian yhdeksi erikoistumisalaksi on kehittynyt nimenomaan podiatrinen, eli alaraajojen ongelmiin keskittyvä fysioterapia.

Kaupunkilaisjalat2.jpgYksi merkittävä jalkaongelmia aiheuttava tekijä on jalkojen liian yksipuolinen käyttö. Varsinkin kaupunkiympäristössä lähes kaikki pinnat, joilla liikumme, ovat tasaisia. Jalkaterän tehtävä on mukautua alustan eri muotoihin, joten tasaisilla ja sileillä alustoilla liikkuminen kuormittaa hyvin yksitoikkoisesti ja pienikin virhe alkaa tällöin helposti korostua.

Liian yksipuolinen kuormitus voi aiheuttaa kipuja, kun osa rakenteista ylirasittuu ja osa taas ei saa riittävästi ärsykkeitä, minkä mukaan toimia. Molemmat tekijät johtavat ennen pitkää kudosten heikkenemiseen. Vaikka harrastettavien liikuntalajien kirjo olisikin laaja, ei jalkojen kuormittuminen ole välttämättä riittävän monipuolista, jos jumppa aina tapahtuu sisätiloissa ja lenkkeily kaduilla.

Ongelmia on usein myös kenkiin liittyen. Kenkiä tietenkin tarvitaan tietyissä tilanteissa, esim. kylmissä olosuhteissa jalan suojaksi, mutta monesti kengät ”lastoittavat” jalat estäen tai haitaten normaalien liikkeiden toteutumista. Kengän sisällä jalka toimii aina passiivisemmin ja liikkuu vähemmän kuin ilman kenkää. Kengän antama tuki antaa jalalle viestin, että jalan omien tukirakenteiden ei tarvitse toimia niin aktiivisesti. Jalka toimii sen mukaan, minkä päällä se on ja mitä se tuntee. Kengän pohja vaimentaa aina alustasta saatavia tuntemuksia ja jalka toimii tämän mukaan, eli paksun ja pehmeän kengän pohjan päällä jalka toimii pehmeän alustan mukaisesti, vaikka liikkuisimme kivilattialla. Jalka ei tällöin ole aktiivinen iskunvaimennin ja koko alaraajan ja sitä kautta kehon liikemallit voivat häiriintyä. Paksu ja pehmeä kengänpohja on siis tietyllä tapaa ”liian mukava”.

Pohjallinen_ja_jalka.jpgKengän antamalla tuella voidaan tosin myös auttaa virheellisesti toimivaa jalkaa, kunhan kenkä on käyttötarkoitukseen ja jalan rakenteisiin ja toimintaan nähden oikeanlainen. Jalkineita kannattaa siis vaihdella ja on hyvä myös hakeutua erilaisille alustoille, jotta jalat saavat kaipaamiansa ärsykkeitä ja liikettä. Myös yksilöllisillä tukipohjallisilla voidaan tarvittaessa auttaa jalkaa parempaan asentoon ja estää kipuja aiheuttavia virheliikkeitä, tasata painetta jalkapohjan alueella ja keventää kipualueiden kuormitusta. Vaikka yksilöllisiä tukipohjallisia käyttäisikin, eivät ne kuitenkaan riitä korjaamaan kaikkea. Ainoastaan aktiivisesti harjoittelemalla voidaan muuttaa se, miten jalat toimivat. Tukipohjalliset eivät vahvista mitään, jos heikkoja rakenteita ei käytä. Jalkineita kannattaa siis vaihdella ja on hyvä myös hakeutua erilaisille alustoille, jotta jalat saavat kaipaamiansa ärsykkeitä ja liikettä.

barefoot_shoes.jpgTasaisilla alustoilla ja kengät jalassa liikkuessa jalat siis eivät saa riittävästi ärsykkeitä, jotka aktivoivat jalkojen lihasten toimintaa. Ärsykkeiden vähentyessä jalkojen tuntemiseen ja toiminnan ohjaukseen varattu osa aivoista myös pienenee entisestään. Kun sitten fysioterapiassa kipeälle jalalle ”opetetaan” oikeaa toimintaa, voi tähän mennä pitkä aika. Kenkävalintoihin ja jalkojen harjoittamiseen saat asiantuntevaa ohjausta Tampereelta AskelStudion fysioterapeuteilta.

Jalkojen tuntemiseen liittyen voit tehdä pienen kokeen. Keskity jalkoihisi ja yritä tuntea jalkojen ala- ja yläpinta sekä sivut. Yritä tuntea jokainen varvas yksitellen, varpaiden ala- ja yläpinta sekä sivut, jokainen nivel jokaisessa varpaassa – missä asennossa kukin nivel on. Nyt yritä tuntea kätesi samalla tavalla. Todennäköisesti käsien ja sormien tunteminen on helpompaa. Käsien edustus aivoissa on paljon laajempi kuin jalkojen, ja tämä säilyy, koska käsiä käytetään jokapäiväisessä elämässä paljon monipuolisemmin.

barefoot.jpgMonesti virheet liikkumisessa kehittyvät kipuoireiluksi vasta pitkän ajan, jopa vuosien kuluessa, jolloin fysioterapiaan hakeuduttaessa virheellinen toiminta on muotoutunut automaattiseksi. Virheellisen toiminnan korjaaminen vaatii osaavan fysioterapeutin ohjausta, pitkäjänteistä harjoittelua ja aikaa.

Fysioterapiassa pyritään löytämään ongelmien syyt – heikkoudet, kireydet, virheelliset toiminnat tai rakenteelliset poikkeamat. Kun toimintaa haittaavat tekijät ovat tiedossa, voidaan harjoitteilla, nivelten ja muiden rakenteiden käsittelyillä ja tarvittaessa myös tuentojen, esimerkiksi yksilöllisten tukipohjallisten avulla, ohjata liikkumista optimaalisemmaksi.

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Jarkko Maanoja Fysioterapialaitos AskelStudiosta Tampereelta

 

Yhteystietojen käytöstä

Kun annat yhteystietosi, voimme lähettää sinulle jatkossa harjoitusohjeita ja toimintaamme koskevia tarjouksia ja muuta tietoa. Yhteystietosi ovat vain Fysioterapialaitos AskelStudion käytössä. Jos haluat poistaa yhteystietosi listaltamme, lähetä meille pyyntö sähköpostitse.

Yhteystiedot ja tietosuoja

PUH 03 4518 0205

Hämeenkatu 29 A 4, 3. krs
33200 Tampere

LATAA YHTEYSTIEDOT »

Rekisteriseloste »

Uusimmat artikkelit