LONKAN BURSIITTI - FYSIOTERAPEUTIN NÄKEMYKSIÄ JA KOKEMUKSIA YLEISEN VAIVAN HOIDOSTA

Luotu:29.01.2019

ScanStockPhoto_image_857935.jpg

Lonkan alueen kipu on hyvin tavallinen syy hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle. Lonkkanivelen kuluma on merkittävä ongelma ikääntyvillä, ja usein lonkan kipeytyessä herää huoli siitä, että jotain peruuttamatonta on tapahtunut. Kipu tulee kuitenkin hyvin usein niveltä ympäröivistä rakenteista; limapusseista eli bursista, nivelsiteistä, lihaksista tai lihasten kiinnityskohdista, myös hermo voi jäädä pinteseen. Lihasperäisistä lonkan kivuista löytyy kirjoitus täältä. Joskus lonkan alue voi oireilla muualta, esimerkiksi selkärangan välilevyn pullistumasta tai selkärankareumasta aiheutuvana säteilykipuna.

trochanterbursiitin_kipualue.jpgYksi yleisimmistä lonkkakivun aiheuttajista on bursiitti eli limapussin tulehdus. Bursa on tyynymäinen rakenne hankauspaikoissa, esimerkiksi jänteen ja luun välissä. Bursia on lonkan alueella neljä, kaksi lonkan sivulla tuntuvan luu-ulokkeen, ison sarvennoisen eli trochanter majorin alueella, yksi lonkan etupuolella ja yksi pakaran puolella. Yleisimmin kipeytyy lonkan ulkosivu ja tämän alueen kipuilun taustoihin keskityn nyt tässä kirjoituksessa.

Missä kipu tuntuu?

Trochanter- tai trokanterbursiitissa kipu tuntuu lonkan ulkosivulla ja voi levitä myös reiden ja pakaran sivulle. Usein oireet tulevat esille kuormituksessa, esim tuolista tai kyykkyasennosta ylös noustessa, ylämäkeä kävellessä, rappuja kiivetessä tai juostessa. Kipeän lonkan päällä makaaminen esimerkiksi nukkuessa aiheuttaa usein myös kipua ja saattaa haitata untakin. Usein unen häiriintyminen kivun takia onkin se viimeinen tekijä, joka saa lähtemään fysioterapeutin vastaanotolle. Heikentynyt uni lisää kipua ja kipu taas heikentää unta, joten tämä kierre kannattaa katkaista mahdollisimman ajoissa, oli kipu sitten missä tahansa.

Joskus lonkan bursiitti voi vaikuttaa alaselkäkivulta, alaraajaan säteilevältä iskias-ongelmalta tai nivelrikolta. Fysioterapiassa tehtävällä tutkimuksella selvitetään, mistä kipu johtuu. Iäkkäillä henkilöillä kaatumisen seurauksena kipeytyneen lonkan murtuma pitääkin poissulkea. Jos murtuma on kyseessä, lonkan liikuttelu aiheuttaa voimakasta kipua ja jalalle ei pysty varaamaan. Nivelrikko oireilee yleensä lonkan etupuolella nivusen tuntumassa, joten jos kipu tuntuu lonkan sivulla, nivelrikosta ei ole kyse.

Lonkan bursiittiin johtavia syitä

Usein bursa kipeytyy liiasta rasituksesta, mikä taas voi johtua liian rajun kuormituksen lisäksi ihan vain lonkan tukilihasten heikkoudesta, jolloin ne eivät kestä normaalin arjenkaan kuormitusta. Loukkaantumisten, kuten kaatumisten seurauksena bursa voi myös ärtyä. Pienemmistäkin loukkaantumisista voi jäädä "jälkiä" rakenteisiin, varsinkin jos näitä toistuvasti tapahtuu. Suojareaktiona kipeä kohta jännittyy, jolloin verenkierto heikkenee, ja heikentynyt aineenvaihdunta altistaa kipeytymiselle ja tulehdukselle. Heikon aineenvaihdunnan taustalla voi myös olla kireyksiä ja heikkouksia, liian iso tai puutteellinen tai liian yksipuolinen rasitus. Monipuolinen liikunta ja hyvä lihashuolto siis ovat tärkeitä lonkan, kuten yleensäkin tuki- ja liikuntaelinten vaivojen hoidossa ja ennalta ehkäisyssä.

Hankaus ja paine myös usein aiheuttavat bursan rasittumista ja kipeytymistä, taustalla voi rakenteellisten tekijöiden lisäksi myös olla toiminnallinen häiriö, eli lonkan tukilihasten heikkoudesta johtuen lonkka kiertyy kuormituksessa liiaksi sisäänpäin, jolloin alaraajaan muodostu niin kutsuttu pihtipolviasento.

Naisilla lonkan sivun kipeytyminen on selvästi yleisempää kuin miehillä ja leveän lantion on arveltu olevan yksi altistava tekijä. Tätä ei kuitenkaan ole tutkimuksissa pystytty todentamaan, mutta todennäköisesti tämä on yksi vaikuttava tekijä, vaikkei yksinään ongelmaa aiheuttaisikaan. Todennäköisesti siis leveälanteisilla alaraajan liika kiertyminen sisään tapahtuu herkemmin. Jos seistessä ja kävellessä jalkaterät osoittavat ulospäin, pääsee lonkka ja polvi helpommin kiertymään sisäänpäin ja jalkateräkään ei kävellessä pääse toimimaan optimaalisesti. Pohdintaa siitä, miksi lonkan kivut ovat naisilla yleisempiä, voit lukea lisää täältä.

Alaraajojen linjausvirheisiin törmää fysioterapiassa muutenkin hyvin usein, se on monen alaraajaongelman taustalla. Kävellessä, kun koko kehon paino on hetken aikaa yhdellä jalalla, heikentyneet lonkan ulkosivun lihakset päästävät lantion liukumaan sivulle, jolloin lonkka ja reisi kiertyvät sisään. Tällöin kävelyssä usein näkyy ontumista. Joskus vartalo lähtee tässä vaiheessa kallistumaan heikon/ kipeän lonkan yli, jolloin luurakenteiden kuormitus kasvaa sen lisäksi, että tukilihakset eivät aktivoidu kunnolla. Tällöin kävely on vaappuvaa.

Lonkan tukilihasten heikkoudesta aiheutuva liika sisäkierto näkyy usein jalkaterässä ja nilkassa myös liikana joustona eli ylipronaationa. Taitava fysioterapeutti osaa kertoa, johtuuko ylipronaatio lonkasta vai jalkaterästä tai nilkasta ja näin osaa myös kohdentaa toimenpiteet oikein. Tukilihasten heikkouden takia kipeytynyt lonkka ja linjausvirheestä aiheutuva ylipronaatio eivät siis välttämättä korjaannu tukipohjallisilla, mutta jos nilkan tuki pettää ja aiheuttaa myös lonkan virheliikettä, voi tukipohjallisista olla suuri apu. Tampereella taitavan ja lonkkakipujen taustoja tuntevan fysioterapeutin löydät AskelStudiolta.

ScanStockPhoto_image_844513.jpgLonkan bursiitin hoito

Lonkan optimaalisen toiminnan vuoksi kantavien nivelten pitäisi siis olla päällekkäin ja pysyä tällä linjalla, eli lonkan, polven ja jalkaterän pitäisi pysyä samaan suuntaan. Jos polvi painuu sisäänpäin, lonkka kiertyy sisäänpäin ja venyttää lonkan ulkosivulla olevia ulkokiertäjälihaksia. Samalla lonkan ulkosivun paine kasvaa. Nämä tekijät lisäävät painetta myös lonkan ulkosivun bursissa, jotka saattavat tästä kipeytyä. Ajan myötä virheliike heikentää venyttyviä ulkokiertäjälihaksia, eivätkä ne enää jaksa tehdä sitä työtä, mihin ne on tarkoitettu, eli tukea lantiota ja kannatella ylävartaloa.

Voit kokeilla linjauksen pitoa parilla liikkeellä, ne toimivat myös harjoitteina. Peilistä katsoen on helppo nähdä, mitä tapahtuu: yhdellä jalalla seistessä lantion pitäisi pysyä suoraan eteenpäin ja vartalon pitäisi pysyä pystyssä – toisen jalan irrotessa alustalta vartalo ja lantio eivät saisi paljoa liikkua sivusuunnassa.  Yhdellä jalalla seistessä päästä polvea hiukan koukkuun ja katso, liikkuuko polvi jalkaterän suuntaan vai painuuko se sisään.

Tärkeitä harjoitettavia lihaksia ovat lonkan ulkokiertäjät ja loitontajat. Pakaran ja reiden lihaksia kannattaa myös venytellä, jotta kipualueen lihakset saadaan rennoiksi ja aineenvaihdunta kipeissä lihaksissa elpyy.

Varsinkin alkuvaiheessa olennaista on myös vähentää rasitusta ja lepuuttaa lonkkaa, kylmähoito usein helpottaa esimerkiksi rasituksen jälkeistä kipua ja joskus tarvitaan myös tulehduskipulääkekuuri. Joissakin tilanteissa pehmeat keinot eivät riittävästi auta ja voidaan tarvita kortisonipiikki kivun ja tulehduksen poistamiseksi. Joka tapauksessa lonkan tukilihasten vahvistaminen on tärkeää ja treenaaminen kannattaa aloittaa jo tänään! Alla olevasta linkistä saat ladattua harjoitusohjelman, jonka kanssa saat lonkkaasi vahvemmaksi.

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Jarkko Maanoja Fysioterapialaitos AskelStudiosta Tampereelta.

AskelStudio sijaitsee Tampereen keskustassa. Soita, lähetä sähköpostia tai tule käymään, niin laaditaan juuri Sinulle sopiva harjoitusohjelma ja tarpeen mukaan käsitellään kiristävät ja aristavat aluee vetreiksi ja liikkuviksit! Tervetuloa!

 

Lataa lonkan harjoitusohjelma

 

Yhteystietojen käytöstä

Kun annat yhteystietosi, voimme lähettää sinulle jatkossa harjoitusohjeita ja toimintaamme koskevia tarjouksia ja muuta tietoa. Yhteystietosi ovat vain Fysioterapialaitos AskelStudion käytössä. Jos haluat poistaa yhteystietosi listaltamme, lähetä meille pyyntö sähköpostitse.

Yhteystiedot ja tietosuoja

PUH 03 4518 0205

Hämeenkatu 29 A 4, 3. krs
33200 Tampere

LATAA YHTEYSTIEDOT »

Rekisteriseloste »

Uusimmat artikkelit