MORTONIN TAUTI ELI PÄKIÄN HERMOPINNE – FYSIOTERAPIASTA APUA KIPUUN

Luotu:13.09.2019

jalat.jpg

Kun ponnistaessa päkiään tai varpaisiin tulee polttava, sähköiskumainen kipu tai kun päkiän alla tuntuu sukka olevan mytyssä, voi kyse olla hermopinteestä. Yleisimmin hermopinne on III ja IV varpaiden tyvien välissä, mutta voi esiintyä muuallakin tai useassa paikassa samaan aikaan. Tämä vaiva tulee alaraajoihin painottuvaa fysioterapiaa tehdessä usein vastaan, varsinkin keski-ikäisillä naisilla tämä on yleinen. Diagnoosi on usein Mortonin neurooma tai Mortonin syndrooma, myös Mortonin tauti –nimitystä käytetään, vaikka varsinaisesta taudista ei ole kyse. Joskus diagnoosina on metatarsalgia, joka tarkoittaa yleisesti jalkaterän kipua. Mortonin rakenne on jalkaterän rakenne, missä I jalkapöydänluu on lyhyempi kuin II jalkapöydänluu. Tämä lisää jalan alttiutta painua liiaksi sisäänpäin, mikä voi olla yhtenä tekijänä aiheuttamassa Mortonin neuroomaa, mutta muuten nämä Mortonit eivät liity toisiinsa. Mortonin rakenteesta voit lukea lisää täältä.

kengat-vaivaisenluu.jpgMistä päkiän hermopinne johtuu?

Mortonin neurooman taustalla voi olla esimerkiksi kärjestä liian kapeiden ja kannasta liian korkeiden kenkien käyttö. Myös polvillaan tai kyykyssä olo niin, että paino on päkiöillä ja varpaat taittuvat ääriasentoon ylöspäin, lisää päkiäalueen kuormitusta ja voi aiheuttaa hermopinnettä. Hypyt, iskut, voimakkaat ponnistukset, toistuva liika rasitus ja traumat sekä nivelreuma voivat myös olla Mortonin neurooman taustalla. Joskus hermopinne kehittyy raskauden aikana jalan kaarien painuessa osittain hormonitoiminnan muutosten vuoksi.

Nyttkuva_6.pngJalkaterässä on suuri joukko liikkuvia rakenteita, ja jalkaterän etuosan tulisi olla aktiivinen ja liikkuva, jotta jalka pystyy mukautumaan alustan muotoihin. Kun jalkaa käytetään liian yksipuolisesti tasaisilla ja kovilla alustoilla ja kenkiä pidetään paljon, jalkaterä ei saa riittävän monipuolisesti ärsykkeitä, minkä mukaan toimia. Näin ollen jalkaterän lihakset passivoituvat ja heikkenevät. Sidekudosten ja tukilihasten heikentyminen ja löystyminen johtaa jalkaterän kaarirakenteiden, eli holvikaarien (sisempi ja ulompi pitkittäinen holvikaari sekä jalkaterän etuosan poikittainen holvikaari) madaltumiseen.

Nyttkuva_5.pngPoikittaiskaaren madaltumisen taustalla on usein isovarpaan ja pikkuvarpaan takana olevien rakenteiden löystyminen jolloin, iso- ja pikkuvarpaan päkiät eivät enää toimi jalan tukipisteinä. Kun reunimmaiset rakenteet joustavat liikaa, poikittaiskaaren päät siis nousevat ylös, ja paine kohdistuu rakenteille, joiden ei kuuluisi painoa kantaa. Kun paine tulee päkiälinjan keskimmäisille rakenteille, jalkapöydänluiden väleissä oleville hermoille ei jää riittävästi tilaa ja varsinkin kuormitustilanteessa hermo voi jäädä puristuksiin. Tyypillisesti kipu tulee esille ponnistaessa, eli varpaiden taittuessa ylöspäin. Kivun takia jalka usein jännittyy liikaa, varsinkin varpaiden osalta. Kun varpaat jännittyvät liikaa alaspäin ponnistaessa ja päkiää yrittää olla kuormittamatta, tulee paino päkiälinjan ulko-osille. Päkiän varominen siis saattaakin lisätä kuormitusta juuri kipualueella.

Nyttkuva_9.pngFysioterapiassa jalkaterän etuosan hermopinteestä kärsivän asiakkaan jalkaa tutkiessa havaitaan usein koko alaraajan liika kiertyminen sisään ja kävelyssä usein näkyy ylipronaatio. Tästä voi aiheutua toista kautta päkiän kipualueen kuormittuminen, kun kipua yrittää väistää: Kun jalka joustaa liikaa sisäänpäin, nilkka kiertyy sisään, jolloin kehon paino suuntautuu jalan sisäreunalle. Tämän seurauksena jalkaterän kaaret madaltuvat. Kävelyn ponnistusvaiheessa jalkaterän pitäisi olla tukevassa asennossa ja toimia jäykkänä vipuvartena. Jos jousto on mennyt liian pitkälle ja kestänyt liian kauan, ei jalkaterää saadakaan enää tukevaan asentoon tässä vaiheessa, vaan jousto jää päälle. Usein tämä kompensoituu rullaamalla ponnistusvaiheessa jalkaterän ulkoreunan kautta. Monesti myös varpaat jännittyvät tässä vaiheessa liikaa alaspäin. Kun paine siirtyy kohti ulompia rakenteita, mutta jalkaterän luinen rakenne ei ole tukevassa asennossa, voi päkiäalueella hermo jäädä puristuksiin kannan kohotessa.

Mitä päkiän hermopinteelle kannattaa tehdä?

Jos jalkaterän poikittainen kaari on madaltunut, on tärkeää saada se parempaan asentoon. Rasituksen keventäminen on myös tärkeää, ettei ärtynyttä hermoa kipeytä enempää. Fysioterapiassa ohjattavilla harjoitteilla jalkaterän tukilihaksia saadaan vahvistettua ja hallinnan parannuttua jalan painopisteet saadaan ohjattua oikeille paikoille. Monesti kipeää jalkaa jännittää vaistomaisesti liikaa, jolloin kävelyyn tulee virheliikkeitä, jotka saattavat pitkittää ongelmaa. Fysioterapiassa tuleekin kiinnittää huomiota tähän, ja fysioterapiaa kannattaa jatkaa siihen asti, että liikemallit on saatu korjattua, vaikka päkiän kipu hellittäisi jo aiemmin. Jos virheliikkeitä ei saada korjattua, voivat kivut palata tai joku muu paikka kipeytyä myöhemmin.

Pohjallinen_ja_jalka.jpgJoskus harjoittelun tulokset näkyvät vasta sen verran pitkän ajan kuluttua, että kivun takia jalkaa täytyy tukea parempaan asentoon. Yksilölliset tukipohjalliset on monesti toimiva ratkaisu. Tukipohjallisella voidaan ohjata jalkaterä parempaan asentoon ja tasata painetta jalkapohjan alla. Tukipohjallisessa oleva poikittaiskaaren tuki nostaa madaltunutta poikittaiskaarta ylös, jolloin hermoon kohdistuva puristus hellittää ja kipu voi jopa poistua kokonaan. Vaikka yksilölliset tukipohjalliset käytössä olisikin, tärkeää on aina myös vahvistaa heikkoja tukilihaksia, ettei ongelma uusiudu. Harjoittelu ja fysioterapia ehkäisevät myös monien muiden ongelmien, kuten esimerkiksi vaivaisenluun tai vasaravarpaiden syntymistä.

ScanStockPhoto_image_681227.jpgMyös poikittaiskaaren teippauksella saadaan usein hyvin kipua lievittymään, kun teipin avulla levinnyt päkiä saadaan pidettyä paremmassa asennossa ja hermoon kohdistuva paine minimoitua. Kun jalka kivun takia jännittyy helposti liikaa, verenkierto ja aineenvaihdunta häiriintyvät. Jalkaterän käsittelyllä ja hieronnalla saadaan rakenteita liikkeelle ja aineenvaihduntaa elvytettyä, tärkeää on myös rentouttaa jalkaa. Myös kylmähoito usein auttaa oireisiin. Joskus Mortonin neurooma joudutaan leikkauksella hoitamaan, jos muut keinot eivät tepsi.

Tärkeää on panostaa oikean kokoisiin kenkiin. Kengän etuosan tulisi olla riittävän leveä ja puristamaton, joka sallii varpaiden olla suorina. Kannan tulisi olla matala, ettei paino siirry liiaksi päkiälle. Joskus jäykkä- tai kaarevapohjainen kenkä voi auttaa kipuihin, kun varpaat eivät pääse taittumaan ylöspäin siihen asentoon, missä kipu tuntuu. Jalan toiminnan kannalta kengän etuosan tulisi kuitenkin olla taipuisa, joten ainakin kipujen hellitettyä kannattaa panostaa kenkiin, missä jalka pääsee toimimaan kunnolla.

Alla olevasta linkistä voit ladata harjoitusohjeen jalkaterän etuosan vahvistamiseen, täältä löytyy myös helppo ohje poikittaiskaaren teippaukseen. Hyviä jumppahetkiä! Mikäli vaiva kuitenkin jatkuu, kannattaa tulla käymään, niin selvitetään, mistä vaiva johtuu ja mitä sille voi tehdä. AskelStudion osaavat fysioterapeutit löydät Tampereen keskustasta. Tervetuloa!

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Jarkko Maanoja Fysioterapialaitos AskelStudiosta Tampereelta.

Lataa jalkaterän jumppaohjeet

Yhteystietojen käytöstä

Kun annat yhteystietosi, voimme lähettää sinulle jatkossa harjoitusohjeita ja toimintaamme koskevia tarjouksia ja muuta tietoa. Yhteystietosi ovat vain Fysioterapialaitos AskelStudion käytössä. Jos haluat poistaa yhteystietosi listaltamme, lähetä meille pyyntö sähköpostitse.

Yhteystiedot ja tietosuoja

PUH 03 4518 0205

Hämeenkatu 29 A 4, 3. krs
33200 Tampere

LATAA YHTEYSTIEDOT »

Rekisteriseloste »

Uusimmat artikkelit