Tasapaino - pystyssä pysymisen taito

Luotu:20.07.2019

Kaatumistapaturmia sattuu suomalaisille vuosittain satoja tuhansia, valtaosa iäkkäille henkilöille, ja varsinkin iäkkäiden kaatumistapaturmalla voi olla kohtalokkaitakin seurauksia; lähes kolmannes kaatumisesta aiheutuva lääkärin hoitoa vaativa murtuma iäkkäillä henkilöillä on lonkkamurtuma, josta usein aiheutuu hyvin pitkäkestoista, jopa pysyvää haittaa. Kaatumiseen liittyvä kuolemanriskikin on jopa liikenneonnettomuutta korkeampi: kaatumistapaturmiin menehtyy Suomessa yli nelinkertainen määrä verrattuna liikenneonnettomuuksiin. Kun tasapaino on hyvä, kaatumisriski pienenee ja sitä kautta vammautumisriskikin pienenee.

tasapaino-fysioterapia-tampere-juoksija.jpg

 

Tasapainon heikkeneminen vaikuttaa heti liikkumiskykyyn ja tämä tulee monesti esiin fysioterapiassa. Tasapainoon liittyy sisäkorvan tasapainoelimen toiminnan lisäksi myös joukko asioita, mitä voi harjoittaa, esimerkiksi lihasvoima, nivelten liikkuvuus, asentojen ja liikkeiden hallinta, proprioseptiikka, eli asennon ja liikkeen tuntoaisti. Näköaistikin vaikuttaa tasapainoon merkittävästi, ja tästä voi helposti saada harjoitteluun lisähaastetta: esimerkiksi yhdellä jalalla seisominen, varpaille nousu tai tasapainolaudalla seisominen muuttuu paljon haastavammaksi, kun laitat silmät kiinni.

Monipuolinen liikkuminen parantaa tasapainoa

Polkujuoksu.jpgHarjoittelu kannattaa tietenkin aloittaa ennen kuin mitään sattuu, eli vaikka kaatumisriski kasvaakin iän myötä, on hyvästä tasapainosta hyötyä kaikille iästä riippumatta. Kaatumisriski nimittäin kasvaa, jos alkaa pelätä kaatumista. Tasapainon harjoitteluun ei välttämättä tarvitse satsata aikaa ja vaivaa kovin paljon, yksinkertaisilla asioilla saa jo paljon aikaan. Esimerkiksi yhdellä jalalla seisominen on hyvä harjoite. Jos seisot yhdellä jalalla aina vaikka hampaita pestessä (esimerkiksi ylähampaat toisella jalalla seisten ja alahampaan toisella), tulee joka päivälle jo tästä pari harjoituskertaa.

Nopeita liikkeitä sisältävät liikuntamuodot, kuten esimerkiksi pallopelit, kehittävät hyvin tasapainoa, samoin esimerkiksi kamppailulajit. Tai chi on mitä erinomaisin tasapainon kehittäjä, samoin kotimainen Asahi. Tasapainolauta tai –tyyny ovat nimiensä mukaisesti myös erinomaisia harjoitusvälineitä tasapainon kehittämiseen. Fysioterapiassa ja erilaisissa ohjatuissa liikunnoissakin paljon käytetty terapiapallo tai jumppapallo toimii erittäin hyvin myös. Harjoitteluun saa tällä välineellä vaikeusastetta lisää, ja kun esimerkiksi tästä linkistä löytyvä liike onnistuu, voidaan sanoa, että tasapaino on erittäin hyvä. Yleisesti ottaen monipuolinen liikkuminen erilaisilla alustoilla ja kehon haastaminen erilaisiin liikkeisiin ja tilanteisiin parantaa kuntoa ja myös tasapainoa. Liike on siis lääke myös tasapainon kehittämiseen.

tasapaino-fysioterapia-tampere-yksijalka.jpgAlustat, joilla kuljemme, ovat yleensä hyvin tasaisia, sileitä ja usein myös kovia. Tästä aiheutuu jalan ja sitä kautta koko kehon liian yksipuolinen kuormitus, mikä vaikuttaa myös tasapainoon heikentävästi. Kehon rakenteet, lihakset, jänteet, nivelsiteet, kalvorakenteet jne mukautuvat siihen käyttöön, mihin niitä käyttää. Liian yksipuolisen käytön seurauksena siis osa rakenteista heikkenee. Yllättävässä tilanteessa, kun esim kiven tai kadun reunuksen päälle astuessa jalka vääntyy sivuttain, keho ei osaakaan reagoida tilanteeseen oikein ja tasapaino menetetään. Yksi tehokas keino tasapainon kehittämiseen on siis luonnollisilla, vaihtelevilla alustoilla liikkuminen. Hakeudu siis vaikka pururadalle asvaltin sijaan.

Mainitsin tuntoaistin yhtenä tasapainoon vaikuttavana asiana. Jalkapohjassa on erittäin paljon painetta, asentoa ja liikettä aistivia reseptoreita, jotka kertovat keholle, minkälaisella alustalla ollaan. Tämä järjestelmä myös häiriintyy liian yksipuolisesta kuormituksesta. Hyvä on siis välillä ottaa kengät pois ja antaa jalkojen tuntea alusta kunnolla. Paljain jaloin liikkuminen on hyvin suositeltavaa, kunhan varoo loukkaamasta jalkojaan. Diabeetikkojen ja reumaatikkojen kannattaa erityisesti ihon rikkoutumista välttää, mutta kunhan ihorikkoja ei tule, näille ryhmille avojaloin liikkuminen on myös hyvää harjoitusta.

Alla olevasta linkistä saat ladattua ohjeen, johon on koottu muutamia tasapainoa kehittäviä harjoitteita. Mukavia harjoitushetkiä!
Jos tasapainosi on heikentynyt ja kaipaat tarkempaa ohjausta, soita tai tule käymään klinikallamme Tampereen keskustassa, niin varataan sinulle aika yksilölliseen ohjaukseen.

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti AskelStudiosta Tampereelta.

 

Tasapaino-harjoitteet-fysioterapia-tampere

Yhteystietojen käytöstä

Kun annat yhteystietosi, voimme lähettää sinulle jatkossa harjoitusohjeita ja toimintaamme koskevia tarjouksia ja muuta tietoa. Yhteystietosi ovat vain Fysioterapialaitos AskelStudion käytössä. Jos haluat poistaa yhteystietosi listaltamme, lähetä meille pyyntö sähköpostitse.

Yhteystiedot ja tietosuoja

PUH 03 4518 0205

Hämeenkatu 29 A 4, 3. krs
33200 Tampere

LATAA YHTEYSTIEDOT »

Rekisteriseloste »

Uusimmat artikkelit