VARPAIDEN VIRHEASENNOT - FYSIOTERAPEUTIN NÄKEMYKSIÄ JA KOKEMUKSIA

Luotu:10.07.2019

vaivasenluu.jpg

Varpaiden virheasennoista, vasara-, koukku-, ja nuijavarpaista, saattaa aiheutua kiusallisia kovettumia ja muita vaivoja. Tässä kirjoituksessa paneudun näiden ongelmien taustoihin.

Muita varpaisiin liittyviä ongelmia ovat esimerkiksi vaivaisenluujäykkä isovarvas, ja Mortonin rakenne, minkä seurauksena isovarvas on kakkosvarvasta lyhyempi, tai oikeastaan taaempana. Vaivaisenluu- eli hallux valgus -virheasennossa isovarvas painuu kakkosvarpaaseen päin ja usein myös kakkosvarvas menee tämän seurauksena virheasentoon, eli nousee koukkuun. Varpaan koukistuneesta asennosta puhutaan usein vasaravarpaana, vaikka tarkalleen ottaen muunkin nimisiä virheasentoja voi olla, muun muassa nuija- ja koukkuvarvas. Myös pikkuvarvas voi mennä vaivaisenluu- eli valgusasentoon.

Miksi varpaisiin tulee virheasentoja?

Nyttkuva_9.pngUsein varpaiden virheasentoihin liittyy jalkaterän asento- tai toimintavirheitä ja varpaat helposti myös tekevät liikaa töitä jalkaterää tukeakseen. Tällöin varpaiden pienet rakenteet joutuvat liian isoon kuormitukseen ja pieniin niveliin tulee virheasentoja. Varpaan loukkaaminen voi myös aiheuttaa vaurioita nivelrakenteisiin, mikä voi johtaa virheasentojen kehittymiseen. Tietyt sairaudet, kuten esimerkiksi nivelreuma tai nivelrikko, voivat myös olla syynä varpaiden virheasennoille. Varpaiden virheasentojen seurauksena päkiän alueelle voi tulla kiusallisia ihokovettumia ja hankauksesta varsinkin ahtaissa kengissä saattaa varpaisiin tulla haavaumia, jotka erityisesti diabeetikon kannattaa hoitaa kuntoon.

Jalkaterän tukipisteet ovat kantapää, isovarpaan päkiä ja pikkuvarpaan päkiä, eli isoimmat luurakenteet, mitä jalkaterässä on. Isovarpaan puoleiset rakenteet, eli sisemmän holvikaaren alue, muodostavat aktiivisen rakenteen, jossa usein havaitaan heikkoutta. Kun isovarpaan päkiään ei näin ollen tule kuormitusta, ja tämä ei enää toimi aktiivisena jalkaterän tukena, alkavat varpaat herkästi ottaa tätä roolia itselleen. Jalkapöydän yli varpaiden yläpuolelle kulkeva varpaiden pitkä ojentaja sekä jalkapohjan kautta varpaiden alapinnalle kulkeva varpaiden pitkä koukistajalihas ovat kohtalaisen vahvoja lihaksia, joten näiden toimiessa yliaktiivisesti vetävät ne varpaita herkästi virheasentoon. Varpaiden luiden lukumäärä saattaa yllättää: isovarpaassa on kaksi ja muissa varpaissa kolme luuta, joten aika pienistä rakenteista puhutaan.

akilles.jpgLiiasta jännittymisestä johtuva kireys etenkin pohkeissa ja akillesjänteissä havaitaan myös fysioterapiassa usein. Jos pohje on liian kireä, nilkka ei pääse taittumaan eteenpäin kävellessä ja kompensaationa kanta voi nousta liian aikaisin tai jalkaterä voi lähteä kääntymään askeltaessa. Jalkaterän luinen rakenne ei tällöin pääse toimimaan optimaalisesti ja jalka joutuu ikään kuin tekemään liikaa töitä, eli jännittymään liian paljon ja liian kauan, jolloin nimenomaan varpaat tekevät usein liikaa töitä. Kävellessä kannattaakin yrittää päästää jalka mahdollisimman rennoksi, ettei jalkaan jää pysyväksi liikemalliksi liika jännittyminen.

Mitä fysioterapeutti tekee varpaiden virheasennoille?

hqdefault-1.jpgFysioterapiassa varpaiden virheasentoja hoidetaan nivelten mobilisoinnilla ja jänteiden sekä jänteiden, lihasten ja kalvorakenteiden, eli faskioiden käsittelyillä. Tärkeää on myös vahvistaa jalan tukilihaksia sekä kontrollia, jotta saadaan yliaktiiviset lihakset rentoutumaan ja oikeat tukilihakset toimimaan aktiivisemmin. Tämä vaatii aikaa, ja varsinkin jos virheasentoja on pitkään ollut, varpaiden suoriksi saaminen ei välttämättä täysin onnistu, mutta aina on mahdollista parantaa jalan jousto-ominaisuuksia ja vahvistaa tukirakenteita, jolloin liikkuminen sujuu paremmin.

Monipuolinen jalkojen käyttö on tärkeää. Jos kenkiä pidetään paljon ja kuljetaan vain tasaisilla, kovilla ja sileillä alustoilla, ei jalka saa kaipaamiaan ärsykkeitä ja jalka passivoituu. Liian yksipuolinen kuormitus ja epäsopivat, esimerkiksi kärjestä liian kapeat kengät voivat johtaa varpaiden virheasentoihin. Jalkaterän alueella näkyvä ongelma voi kuitenkin olla myös seurausta jostain muusta. AskelStudiolla fysioterapeutti tutkii aina rakenteet ja liikkumisen ja pyrkii selvittämään onko vaivojen taustalla esimerkiksi lonkan virhetoiminta. Lonkkaan liittyvistä asioista voit lukea täältätäältä ja täältä. Harjoittelussa on tärkeää ottaa kokonaisuus huomioon, eikä keskittyä pelkästään oireilevaan alueeseen. Ongelman syy kun voi olla aika kaukanakin oirealueesta.

Pohjallinen_ja_jalka.jpgAskelStudion fysioterapeutti valmistaa tarvittaessa myös yksilölliset tukipohjalliset, joiden avulla jalkaa voidaan tukea parempaan asentoon ja auttaa näin myös varpaita toimimaan rennommin askeltaessa. Varsinkin, jos jalan tuki on heikko ja tukirakenteet ovat löystyneet, voi tukipohjallisista olla merkittävästi apua. Harjoitteita tukipohjalliset eivät kuitenkaan korvaa, mutta sinnikkällä harjoittelulla voidaan pohjallisten tarvetta pienentää. Tukipohjallisista voit lukea lisää täältä. Erilaisia varvastukia voi myös kokeilla, mutta varpaiden alle laitettava ”hiirenhäntä” ei välttämättä ole paras mahdollinen, kun se nostaa varpaita koukkuasentoon ja saattaa näin jopa lisätä virheasentoja. Varpaiden ympärille laitettavilla suojilla voi ehkäistä hankauksesta aiheutuvia iho-ongelmia. Kivuliaat kovettumat kannattaa hoidattaa asiantuntevalla jalkahoitajalla, ja kannattaa muistaa, että pitkään jalkapohjassa ollut kovettuma tai känsä ei välttämättä hoidu yhdellä kerralla, vaan voi vaatia useamman käynnin.

Varpaiden virheasennot ovat hyvin yleisiä ja Tampereen seudulla AskelStudion fysioterapeutit hoitavat tämän tyyppisiä vaivoja päivittäin. Jos sinulla on ongelmia varpaiden virheasentojen kanssa tai haluat lisätietoa tai ohjausta näiden vaivojen ennalta ehkäisyssä, ota yhteyttä tai tule käymään!

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Fysioterapialaitos AskelStudiosta Tampereelta.

Alla olevasta linkistä voit ladata harjoitusohjeita, joiden avulla jalkaterän toimintaa voit vahvistaa. Mukavia harjoitteluhetkiä!

Lataa jalkaterän jumppaohjeet

 

Yhteystietojen käytöstä

Kun annat yhteystietosi, voimme lähettää sinulle jatkossa harjoitusohjeita ja toimintaamme koskevia tarjouksia ja muuta tietoa. Yhteystietosi ovat vain Fysioterapialaitos AskelStudion käytössä. Jos haluat poistaa yhteystietosi listaltamme, lähetä meille pyyntö sähköpostitse.

Yhteystiedot ja tietosuoja

PUH 03 4518 0205

Hämeenkatu 29 A 4, 3. krs
33200 Tampere

LATAA YHTEYSTIEDOT »

Rekisteriseloste »

Uusimmat artikkelit